Skip to main content
Etusivu » Tulevaisuuden terveydenhoito » Miten terveydenhuollon toimijoiden vastuullisuus voidaan varmistaa?
Sponsoroitu

Vastuullisuus ja riskienhallinta ovat keskeisiä elementtejä, jotka vaikuttavat potilasturvallisuuteen, hoidon laatuun ja koko toiminnan sujuvuuteen. 

Terveydenhuollon toimijoiden tulee varmistaa yhteistyökumppaneidensa taloudellinen vakaus, pakotteiden noudattaminen ja vastuullinen toiminta. Toimitusketjujen haavoittuvuus voi johtaa kriittisiin viivästyksiin tai jopa vakaviin seurauksiin potilaiden hoidossa.

– Hyvinvointialueilla, joissa käytetään veronmaksajien rahoja, on erityisen tärkeää toimia vastuullisesti ja järkevästi. Tämä edellyttää kaikkien toimittajien taustojen perusteellista kartoitusta. Pelkkä tilaajavastuutietojen tarkastaminen ei riitä, olipa kyse laitevalmistajista, ostolääkäreistä tai muista toimijoista. Jos laitteita hankitaan epäluotettavilta toimittajilta, seuraukset voivat olla vakavia. Kuvitellaan tilanne, jossa uusi sairaala avataan, mutta hengityskoneet jäävät toimittamatta toimittajan konkurssin vuoksi. Riskienhallinta vaatii ajantasaista ja kattavaa tietoa, jotta potentiaaliset uhat voidaan tunnistaa ja niihin voidaan reagoida ennen kuin ne kehittyvät kriiseiksi, toteaa Vastuu Groupin markkinointijohtaja Netta Paavoseppä.

– On tärkeää saada ajantasaista ja keskitettyä tietoa myös yritysten vastuuhenkilöistä sekä heidän yhteyksistään muihin organisaatioihin. Yrityksen tosiasiallinen edunsaaja saattaa olla osallisena useissa muissa yrityksissä, joilla voi olla maksuhäiriöitä, konkurssihistoriaa tai kytköksiä riskialttiisiin tai pakotteiden alaisiin toimijoihin. Näiden riskien tunnistaminen ja minimointi on olennaista jo ennen sopimusten solmimista, Vastuu Groupin kaupallinen johtaja Aleksi Hellman jatkaa.

Tietoturvaa ja tehokkuutta

Luotettava Kumppani® 2.0 -palvelussa tieto on saatavilla reaaliaikaisesti, keskitetysti ja tietoturvallisesti.

– Hyvinvointialueilla palvelu tehostaa hankintaosastojen toimintaa vähentämällä manuaalisia prosesseja, kuten tietojen erillistä keräämistä ja tarkistamista. Tiedot ovat myös luotettavia, sillä data kerätään varmennetuista lähteistä. Tämä säästää aikaa ja resursseja, jotka voidaan kohdentaa suoraan terveydenhuollon toiminnan kehittämiseen. Palveluntarjoajat taas säästävät paitsi aikaa myös rahaa, kun heidän ei tarvitse enää tilata maksullisia raportteja, Paavoseppä kertoo.

Luotettava Kumppani® -palvelu auttaa varmistamaan, että hankinnat tehdään luotettavilta ja vastuullisilta toimittajilta.

Luotettava Kumppani® 2.0 -palvelu

– Tuo kustannustehokkuutta.
– Tukee vastuullisten toimijoiden valintaa.
– Auttaa varmistamaan, että riskit on käsitelty virkavastuun edellyttämällä tavalla.

Haluatko parantaa vastuullisuutta työyhteisössäsi?

Luotettava Kumppani® 2.0 kattaa tilaajavastuutietojen lisäksi myös taloustiedot, pakotetiedot, luottoluokitukset, perintätiedot ja vastuullisuustiedot ja muut tilaajan edellyttämät lisätiedot, kuten sertifikaatit ja pätevyystiedot. 

Next article