Osa markkinoilla olevista tuotteista ei sovellu herkkäihoisille, allergisille, astmaatikoille tai tuoksuherkille. Usein tuotteiden sisältämiä materiaaleja, kemikaaleja tai teknisiä tehokkuuksia on vaikea selvittää itse. Allergiatunnus perustettiin 1990-luvun puolivälissä kuluttajien pyynnöstä, kun joukko ruoka-allergisten lasten vanhempia toivoivat markkinoille tuotteita, joissa ei olisi yleisesti allergisoivia raaka-aineita, eikä saattaa sisältää merkintöjä. Ensimmäiset tunnuksen saaneet tuotteet olivat maukkaat nakit, joissa ei käytetty lainkaan maitoa, jauhoa, kananmunaa, soijaa tai pähkinää. Näin saatiin pienten lasten juhliin herkku, joka sopi kaikille kavereille.
Allergiatunnus on siis tärkeä osa kansanterveys- ja potilasjärjestön edunvalvontatyötä, jossa vaikutetaan ja tuetaan yrityksiä terveysvastuulliseen valmistukseen. Tavoitteena on mahdollistaa markkinoille hyvin siedettyjä tuotteita ja kannustaa yrityksiä huomioimaan tuotteissa hyvinvointi- ja allergianäkökulma.
Lukuisat tuotteet ovat syntyneet markkinoille kuluttajien toiveesta. Allergiatunnus on luotettavuusmerkki hajusteettomuudesta ja siitä, että tuotteen raaka-aineet ovat tutkittu ärsyttävyysnäkökulmasta. Tunnuksella varustetut tuotteet soveltuvat käytettäväksi kaikille kuluttajille, myös jokapäiväisesti ja pitkäaikaisesti käytettynä. On kuitenkin hyvä huomioida, että allergiat ovat aina yksilöllisiä ja kuka tahansa voi olla herkistynyt mille tahansa aineelle.
Allergiatunnuksen myöntää puolueeton ja voittoa tavoittelematon terveysjärjestö ulkopuolisten asiantuntijoiden ja tutkijoiden kanssa. Tunnus löytyy tuoteryhmistä, joilla on merkitystä jokapäiväisessä elämässä ja tuotteista, joiden käytöllä voi olla vaikutusta ihmisen hyvinvointiin. Allergiatunnus löytyy esimerkiksi hygieniatuotteista, huonekaluista, elintarvikkeista, ilmanpuhdistimista ja imureista sekä rakentamisen ja asumisen tuotteista.
Lisätietoja allergiatunnus.fi
Artikkelin on kirjoittanut Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry:n markkinointi- ja kumppanuuspäällikkö Niki Malmros.